Milk

Björnkläder

På jobbet sedan 1905.

Björnkläder - På jobbet sen 1905

Kategorier

För en skönare arbetsdag.

Björnkläder är Sveriges äldsta tillverkare av arbetskläder. Vi fick i uppdrag av dem att göra en varumärkesbyggande kampanj. Vårt koncept ”På jobbet sedan 1905” låter Björnkläder berätta sin historia och lyfta fram det arv och erfarenheter de har. En drygt hundra år lång och varm vänskap mellan Björnkläder och den svenska arbetarrörelsen är vårt främsta argument. Genom att lyfta fram Björnkläders arv och den erfarenhet som lite mer än hundra år på golvet ger förnyade vi tilltalet i en bransch som verkar i det närmaste besatt av det traditionellt manliga. Bort med trumsolon, basröster och borrdamm i motljus och in med omtanke, gemenskap, ödmjukhet och erfarenhet. Konceptet lanserades brett med en film i TV och på nätet, utomhusenheter, radiospotar, butiksmaterial, banners och en ny web. Björnen vaknade och lämnade sitt ide och möttes av en 18 % ökning i försäljningen.

Tillsammans med Molly Hartleb och Folke Film producerade vi en film som lät oss visa utvecklingen som Björnkläder gjort under drygt 100 år.

Bilderna vi tog fram illustrerar det vackra i att vara på jobbet för målgruppen. Gemenskap, hisnande miljöer och människor på jobbet skapade den fond som vi kommunicerade våra budskap på.
I en bransch där aktörerna både låter som och ser ut som varandra var det viktigt för oss att anknyta till ursprunget samtidigt som vi stakade ut en ny riktning. Därför uppdaterades logotypen och den grafiska profilen. Vi valde att knyta an till ursprunget och låta björnen moderniseras och peka ut den riktning som Björnkläder ska ta – framåt och med alla sina erfarenheter i ryggen.

Utanför den stora lanseringskampanjen som gått B2C har vi även lanserat ett antal kollektioner för Björnkläders räkning i form av olika kollektionsbroschyrer för B2B-kanaler. Broschyrerna fungerar som DR och som sales aids för säljarna.

Konceptet lanserades även i radio i spotar där Björnkläder befann sig på jobbet. Vi skickade hälsningar, hurrarop, lunchtips, uppmaningar och trafiktips lokalt till vår målgrupp under konceptet ”På jobbet sedan 1905”. Sammanlagt producerades 27 lokalt förankrade radiospotar.