Milk

GAIS

Jourhavande Kamrat

Gais Jourhavande kamrat

Kategorier

Ingen seger är mer engagerande än den som tas ut i förskott. För att få båda lagens supportrar att prata om derbyt mellan GAIS och IFK Göteborg skapade vi hjälplinjen ”Jourhavande Kamrat”, som ett stöd för blåvita själar inför den stundande förlusten.

Kampanjen syntes i print, radio, utomhus och genom några av historiens mest hemmasnickrade banners och sajter någonsin. Numret spreds på forum, bloggar och från mobil till mobil, vilket resulterade i publikrekord för säsongen med 31.000 sålda biljetter. Hur det gick i matchen? Ring 031-40 33 10 och fråga.

Radio Jourhavande Kamrat

Allra längst bort på FM-bandet fanns den. Radio Jourhavande Kamrat, bemannad av Peter Apelgren och en kristerapeut, som uppmanade oroliga själar att höra av sig inför eller efter derbyt.

För att stötta föreningens verksamhet kunde man även beställa “Kamratboxen”, med 422 trösterika joursamtal från den blåvita klacken på CD eller kassettband.

”Det är med den göteborgska glimten i ögat vi gör det här. Kampanjen är rolig, tyken, retsam men inte taskig.

Lennart Larsson, marknadschef

Kamratwebben

Webbplatsen för den kamratstödjande föreningen spreds via mailutskick och onlineannonsering. Naturligtvis utvecklad till 100% i Microsoft Word.

Reaktioner & resultat

Syftet med kampanjen var att engagera båda föreningarnas supportrar före derbyt, för att sätta fart på såväl tjöt som biljettförsäljning. Med ca 31.000 på läktarna sattes publikrekord för säsongen, och kampanjen uppmärksammades också i dagspress och radio, på fotbollssajter och forum samt runt otaliga fikabord i Göteborg.