Milk

BOSTADSMÄKLARNA m2

Var vill du bo?

m2

Kategorier

The m2 story

Hösten 2002 beslöt sig två mindre mäklarföretag i Göteborg för att bli ett. Vi fick förtroendet att ta fram ett nytt namn och varumärke som speglade deras position som utmanare och vilja att förnya mäklarbranschen. Därför gav vi dem det otraditionella namnet m2, och tog fram en visuell identitet som tydligt bröt av mot de sobra konkurrenterna. Istället för de gängse mäklarbilarna valdes den nyligen relanserade Mini Cooper, som var en rullande omdefiniering av begrepp som premium och status.

Lanseringskampanjen följde givetvis varumärkesstrategin om att göra allt annorlunda. Istället för att marknadsföra lediga objekt, som branschen gjort sedan urminnes tider, valde vi att istället fråga göteborgarna var de vill bo.
För att sätta fart på lokalpatriotismen tog vi fram T-shirts för 48 av Göteborgs stadsdelar. 8.000 t-shirts delades ut första veckan, vilket inte räckte långt. Ett 30-tal utomhustavlor krossades i jakten på fler. Därför började de säljas till förmån för Stadsmissionen, vilket resulterade i artiklar och intervjuer med VD och långa köer till det nyöppnade huvudkontoret. 12 000 människor anmälde sig till m2 för att berätta var de bor idag, och vad de letar efter i framtiden.

Efter lanseringskampanjen hade m2 Göteborgs största bostadsregister för ägda boenden. Det gav oss möjligheten att förlänga kampanjen genom att låta ett urval av alla bostadsspekulanter dra på sig m2:s T-shirts. Ett sätt att dels marknadsföra söktjänsten, och få fler att kontakta m2 för att hålla utkik efter nästa bostad, samtidigt som vi berättade för alla presumtiva säljare att vi redan hade kontakt med köparna.

Bryt branschlogiken och bli en vinnare! Med hjärta och hjärna i sin framtoning har pristagaren
erövrat den traditionella branschen med nya grepp och nydanande marknadsföring.

MiG Marknadsföreningen i Göteborg

2005 köptes alla tillgängliga utomhustavlor och samtliga annonser i GP:s evenemangsbilaga inför U2:s konsert på Ullevi. Syftet var att bjuda in publiken till m2:s inofficiella förfest, där man kunde hämta ett kombinerat konsertminne/tävlingslott i form av en t-shirt med texten ”Ullevi”. 10.000 delades ut, vilket inte bara märktes på stan och inne på arenan, utan även i den marknadsundersökning som genomfördes under hösten. Tre år efter starten hade m2 högst kännedom av samtliga bostadsmäklare på västkusten och två av tre bostadssäljare tog kontakt med dem inför försäljning.

Under vårt samarbete steg också omsättningen från 28 till 72 miljoner. Antalet medarbetare ökade från 16 till 112, vilket gjorde dem till landets snabbast växande mäklarföretag. De placerades på Dagens Industris Gasellista och utsågs till Årets Marknadsförare i Göteborg. Med över 25.000 intervjuade spekulanter lyckades de också bygga upp den största bostadsförmedlingen för ägda boenden på marknaden.