Milk

Continental

Innovation som får livet att rulla på

Continental

Kategorier

Continental har varit en pionjär inom trafiksäkerhet sedan 1871, och är ett av världens största företag inom däck och automotive. Vårt uppdrag är att bygga det globala varumärket på den svenska marknaden, förstärka den strategiska positionen som premiummärke och att utveckla det taktiska erbjudandet.

För att lyckas med det behöver vi passera några hinder längs vägen. Däck är en utpräglad lågintresseprodukt, och 40% vet inte ens vilka däck som sitter på deras bil. Dessutom tävlar de flesta konkurrenter om uppmärksamheten på samma arena och vid samma tillfälle. När det är dags att byta däck.

Därför har vi utvecklat ett svenskt kommunikationskoncept som tar avstamp i Continentals nollvision för olyckor i trafiken. Konceptet ”Innovation som får livet att rulla på” skapar en orange tråd som knyter samman nollvisionen med produkter, nyheter och taktiska erbjudanden hela vägen från återförsäljare till konsument. Det låter oss växla från varumärkesbyggande kommunikation till säljdrivande budskap för att vara relevanta i människors vardag under hela året. Och det gör att vi kan flytta fokus – från broms till grepp som tar dig säkert från A till B – för att starta en diskussion som engagerar fler än de mest inbitna motorentusiasterna.

Kampanjen rullar året om i print, radio, online, socialt och i taktiska kanaler. Printkampanjen i kvällspress fick inte bara dubbelt så höga värden jämfört med genomsnittet vad gäller budskap, uppmärksamhet och helhetsbetyg. Var tredje läsare ville också veta mer och ta sig till en återförsäljare. Dessutom fick den fanmail från konsumenter som tackade för Continentals ambition att göra nollvisionen till verklighet.

I kanaler med lång väg till köptillfället fokuserar vi inte på prestanda och produktegenskaper. Istället lyfter vi fram visionen och löftet om grepp från A till B.

En viktig uppgift för kommunikationen är att hjälpa återförsäljarna att växa och utvecklas på sin lokala marknad. Därför producerar vi taktiska kampanjer som anpassas för varje återförsäljares behov. 

Conti Business Boost är en digital verktygslåda med tjänster och mervärden som hjälper återförsäljarna att förlänga säsongen och möta konsumenternas behov under hela året. Vårt uppdrag är att förpacka, lansera och bidra till att utveckla innehållet över tid.

Idag rullar var tredje ny bil i Europa ut från fabriken på originaldäck från Continental. För att skapa medvetande om bilens viktigaste aktiva säkerhetssystem – däcken – och underhålla relationen med märkesförarna syns våra budskap i Volvo, Audis, Volkswagens och Mercedes-Benz kanaler.