Säkerhet startar med däcken

Continental

Continental har varit en pionjär inom trafiksäkerhet sedan 1871, och är ett av världens största företag inom däck och automotive. Vårt uppdrag är att bygga det globala varumärket på den svenska marknaden, förstärka den strategiska positionen som premiumvalet och utveckla det taktiska erbjudandet.

För att lyckas med det behöver vi passera några hinder längs vägen. Däck är en utpräglad lågintresseprodukt, och 40% vet inte ens vilka däck som sitter på deras bil. Dessutom tävlar de flesta konkurrenter om uppmärksamheten på samma arena och vid samma tillfälle: när det är dags att byta däck.

Varumärke – Koncept – Kampanj

Därför har vi utvecklat ett svenskt kommunikationskoncept som tar avstamp i Continentals nollvision för olyckor i trafiken. Konceptet ”Säkerhet startar med däcken” fungerar som en orange tråd för kommunikationen hela vägen från återförsäljare till konsument. Det låter oss växla från varumärkesbyggande kommunikation till säljdrivande budskap för att vara relevanta i människors vardag under hela året. Och det gör att vi kan flytta fokus – från bromsförmåga i farliga situationer till ett säkert grepp hela vägen – för att starta en diskussion som engagerar fler än de mest inbitna motorentusiasterna.

Kampanjen rullar året om i print, radio, online, socialt och i taktiska kanaler.

Printkampanjen fick inte bara dubbelt så höga värden jämfört med genomsnittet vad gäller budskap, uppmärksamhet och helhetsbetyg. Var tredje läsare ville också veta mer och ta sig till en återförsäljare. I kanaler med lång väg till köptillfället fokuserar vi inte på prestanda och produktegenskaper. Istället lyfter vi fram visionen och löftet om säkerhet i vardagen.

En viktig uppgift för kommunikationen är att stärka relationen med återförsäljarna landet över. Det gör vi bland annat via Conti Business Boost, en digital verktygslåda som hjälper återförsäljarna att växa och utvecklas på sin lokala marknad. Dessutom producerar vi podden ”På väg med Continental”, ett forum där produktexperter, ambassadörer och motorpressen möts, och driver ContiLive, ett direktsänt onlineevent som samlar återförsäljare över hela landet digitalt.

Idag rullar var tredje ny bil i Europa ut från fabriken på originaldäck från Continental. För att skapa medvetande om bilens viktigaste aktiva säkerhetssystem – däcken – och underhålla relationen med märkesförarna syns våra budskap i Volvo, Audis, Volkswagens och Mercedes-Benz kanaler.

Resultat

Sedan vårt samarbete inleddes har vi passerat flera milstolpar tillsammans. Bland annat har omsättningen passerat 1 miljard SEK, och siffrorna för kännedom, attityd och upplevelsen av varumärket bland konsumenter har stadigt fortsatt uppåt.

OBS-värde
0
%
Köpintention konsument
0
%