Hufvudstaden / Vasakronan

Fredstan

Ett platsvarumärke som förkortar resan från vision till verklighet för en ny stadsdel.

Fredstan är ett nyetablerat varumärke för en stadsdel i centrala Göteborg med anor från 1700-talet. Vårt uppdrag från Hufvudstaden och Vasakronan är att förpacka och konceptualisera utbudet för att skapa Göteborgs mest exklusiva shoppingdestination.

Grafisk identitet – Socialt – Koncept

För att sätta platsen på kartan började vi med att ge den ett namn och en identitet med inspiration från historien. Området har varit ett nav för shopping i Göteborg sedan Ostindiska Kompaniets dagar i slutet av 1700-talet, då puls­ådern i området – Fredsgatan – anlades och platsen fick sin prägel. Därför myntade vi namnet efter gatan som löper igenom stadsdelen, och gav den en identitet för att rama in området och skapa tillhörighet bland alla aktörer.

För att förmedla att Fredstan alltid varit en plats för kommers och influenser från hela världen skapade vi en karaktäristisk logotyp och ett egenutvecklat typsnitt som baserats på antika världskartor. De klassiska blå och vita färgerna accentueras av en modern puderrosa färg och kompletteras av stiliserade saltstänk som för tankarna till Götheborgs resor världen runt.

Den viktigaste kanalen för att skapa kännedom om varumärket – förutom själva platsen – är sociala medier. Därför har vi tagit fram ett koncept som drivs av dagsaktuellt utbud och händelser för att lyfta fram hela erbjudandet över tid och bygga varumärkets närvaro online. Under konceptet producerar vi regelbundet innehåll för Fredstans sociala kanaler i samarbete med platsens aktörer som engagerar, delas och driver trafik till området.