Bad Air Day

Ultramare

Ren luft är en förutsättning för bra beslut. Därför beslöt sig ett luftfilterföretag från Trollhättan för att sponsra Donald Trumps administration.

Varumärke – Kampanj – PR

Dålig luft på kontoret sänker beslutsförmågan med 10%. För att sprida budskapet beslöt sig luftfiltertillverkaren Ultramare att sponsra det kontor där förbättrad beslutsförmåga skulle kunna göra absolut störst skillnad – det ovala.

För att komma i kontakt med världens mäktigaste person flög Ultramares VD till Washington för att få till stånd ett personligt möte. Till sin hjälp hade han flygblad, kepsar, mobila reklamtavlor, annonser. Hela vägen uppvaktades Trump också flitigt på favoritkanalen Twitter med hashtaggen #badairday.  Att en luftfiltertillverkare från Trollhättan skulle nå hela vägen fram till President Trump var inte särskilt troligt. Men vårt försök nådde jorden runt och blev en snackis långt utanför luftfilterbranschen.

Kampanjen genererade uppmärksamhet i fackpress och medier världen över, och Ultramares öppna brev till Trump delades hundratals gånger på Youtube och Facebook. Under året sålde Ultramare också fler luftfilter än någon gång tidigare i företagets 84-åriga historia.

Resultat

Outreach
240,000
Renare luft
400 %