Vårt samarbete med Universeum inleddes 2014. Sedan dess har vår kampanj för att väcka omvärldens nyfikenhet skapat flera besöksrekord.
På Universeum, Nordens största science centre, ryms tusentals upplevelser på 9000 kvadratmeter. Här kan du resa till rymden, utforska havets botten och vandra i Europas största regnskog under ett tak. Vårt uppdrag är att skapa nyfikenhet för jordens flora och fauna, öka intresset för naturvetenskap bland barn och ungdomar och få fler göteborgare och turister att besöka upplevelsecentret vid Korsvägen i Göteborg.
Universeum är en plats för aktivt undersökande snarare än passivt betraktande. Det ska kännas långt innan man stiger in genom entrén. Konceptet ”Explore Universeum” är skapat för att kunna lyfta fram hela eller delar av erbjudandet i alla sammanhang. Varje dag, året om. Oavsett om man besöker Göteborg för första gången eller bor runt hörnet.
För att kunna kommunicera med ett stort antal målgrupper som talar olika språk har vi också uppdaterat den grafiska identiteten. Logotypen har fått ett moderna uttryck, och vi har adderat fler färger för att spegla den varierade och artrika upplevelsen i huset. Alla element, från logotyp till illustrationer, har också blivit animerade för att fungera lika bra i rörliga kanaler som traditionella medier.
Idag är Universeum en av Sveriges tio mest populära destinationer och Nordens mest besökta vetenskapscenter. Sedan vårt samarbete startade har vi slagit besöksrekord 2014, 2017, 2018 och 2019.