Hela familjens optiker
Från det allra första paret till det senaste modet. För att differentiera Glasögonmagasinet från konkurrenterna tog vi fram ett varumärkeskoncept som positionerar kedjan som en optiker för alla i familjen. Oavsett ålder, synfel och stil.
- Customer
- Glasögonmagasinet
- Delivery
- Concept & campaign, Digital, Film, Graphic Identity
Glasögonmagasinet har inte bara djup kunskap om syn och ögonhälsa. Som optiker förstår de också sina kunders vardag, och vet hur man möter föräldern som vill ha perfekt skärpa hela vägen från jobb till fritid, tonåringen som söker sin stil eller senioren som lever ett aktivt liv. Med konceptet ”hela familjens optiker” kan vi lyfta allt från synproblem till säsongens mode på ett sätt som gör varumärket relevant för fler och skapar försäljning nu och på sikt.
För att stötta resan mot en ny position slipade vi även på den visuella identiteten. Typsnitt och kulörer är valda för att ge varumärket en mjukare och mer familjär känsla, och särskilja det från andra aktörer på marknaden. För att ytterligare stärka igenkänningen får logotypens symbol spela en fri roll i det kommunikativa uttrycket. Den kan användas som identitetsmarkör i alla storlekar, som sigill för egna varor, för att signalera ägarskap över bilder och mycket mer.
Som en del av den kommunikativa plattformen utvecklade vi ett butikskoncept som skapar ett mer enhetligt uttryck för kedjans 21 butiker landet över. Syftet är att synliggöra kedjans löfte och stående erbjudanden, och ge varumärket en tydligare röst även inne i butik. Under året varvas varumärkesbyggande kommunikation med taktiska och säsongsaktuella erbjudanden, som kan anpassas för att lyfta lokala erbjudanden och events.