Ratsit samlar in ekonomiska och demografiska data från offentliga källor och gör dem tillgängliga för alla. Den mest populära tjänsten är Lönekollen, som presenterar snittlöner för olika yrken, åldrar och regioner. För att differentiera varumärket från den uppsjö av liknande tjänster som växt fram ville Ratsit göra en förflyttning till en mer långsiktigt hållbar position – som värdeskapare för samhället i stort.
Första steget mot en ny position var att vrida på varumärkets löfte. Genom att flytta fokus från ”kolla upp” till ”få koll” öppnar vi för ett bredare sätt att kommunicera, som gör Ratsit relevanta för fler målgrupper och sammanhang. Från nyfikenhet på enskilda individer till en tjänst som ger dig koll på alla du gör affärer med, hjälper dig göra prognoser inför karriärbytet och bidrar till en mer rättvis lönesättning på arbetsmarknaden. I samband med det nya konceptet renodlade vi den visuella identiteten, för att ge erbjudandet en mer modern, tydlig och sammanhängande inramning.
För att kommunicera att Ratsit erbjuder mer än uppgifter om vad grannen tjänar, tog vi fram ett kommunikativt koncept som exemplifierar hur. Genom att använda olika exempel och regioner kan vi alltid anpassa innehåll och format till kanalen. Från helsidesannonser i livsstilsmagasin till sekundsnabba stories.