Från begagnade kontorsmöbler till ett progressivt varumärke med ett cirkulärt sätt att tänka.
Rekomo har sålt och köpt begagnade kontorsmöbler under namnet Bafab sedan 1992. Långt innan koldioxidutsläpp och klimatstrejker tog plats på agendan. För att förtydliga erbjudandet om ett mer hållbart sätt att inreda tog vi fram en varumärkesstrategi, ett nytt namn och en ny identitet som satte Rekomos cirkulära affärsidé i centrum.
För att nå ut med budskapet om ett evigt kretslopp tog vi fram en film för sociala medier. Eftersom loopfunktionen gör att filmen börjar om igen och igen skapade vi en berättelse utan början eller slut, som kan rulla i all evighet. Ett effektivt sätt att visa att kontorsmöbler kan få nytt liv i ett nytt sammanhang.
Även om begagnat är klimatsmart behöver det inte betyda lågpris. En stor del av sortimentet består av designmöbler och premiumvarumärken. Därför tog vi fram en ny identitet och tonalitet som signalerar kvalitet och hållbarhet, för att få inköpare och arkitekter att tänka andra hand i första hand. En rebranding som omfattar logotyp, färger, typsnitt, animationer, visuella markörer samt kampanjmaterial och innehåll i de fysiska butikerna och på webben.