Branding och storytelling kan rädda liv. Om de bidrar till att teknologin de förpackar blir världsledande.
Smart Eye är världsledande inom eye tracking, en teknologi som mäter ögats rörelser för att förstå och förutse mänskliga intentioner med hjälp av AI. De avancerade forskningsinstrumenten används av bl a NASA och Harvard, och lösningarna är integrerade i nästa generation bilar från premiumtillverkare världen över för att rädda liv och möjliggöra självkörande fordon i framtiden. Vårt uppdrag omfattar varumärkesutveckling, branding, koncept och kampanjarbete på den globala marknaden.
Vårt uppdrag inleddes med en serie workshops, en gedigen omvärldsanalys och en djupdykning i teknologin. Arbetet mynnade ut i en varumärkesplattform, en grafisk identitet och det kommunikativa konceptet ”See further” som förmedlar Smart Eyes vision om teknologi som motor för hållbar utveckling och sammanfattar erbjudandet för målgrupper världen över.
Den grafiska identiteten är inspirerad av samspelet mellan människa och maskin, och kombinerar det tekniskt precisa med det organiskt artistiska. Färgspråket är valt för att förstärka kopplingen till det skandinaviska ursprunget.
Varje år skadas 50 miljoner människor och 1,2 miljoner omkommer i trafiken. Under CES Las Vegas, världens största techmässa, bjöd vi in automotivevärlden till en fysisk presentation av nästa generation AI-drivna lösningar, som skapats tillsammans med arkitekter och teknikleverantörer.
Med 81 design wins från 12 av världens största biltillverkare är Smart Eye etablerade som den globala marknadsledaren inom eyetracking för automotiveindustrin. Affärsområdet Research Instruments samarbetar med bl a US Air Force, NASA, BMW, Lockheed Martin, Audi, Boeing, Volvo och GM. Sedan börsintroduktionen 2016 har omsättningen ökat med ca 33%, och man har etablerat kontor i USA, Japan och Kina.