The Fanager

GAIS

För att skapa engagemang på läktarna lät GAIS en supporter ta plats på ledarbänken. Som första fotbollsklubb i världen.

Inför säsongen 2018 ville GAIS ha hjälp med att sälja fler säsongskort efter vikande försäljningssiffror under flera år. Eftersom klubben har några av Sveriges mest passionerade fans valde vi att använda engagemanget på läktarna som motor i kampanjen. Som första fotbollsklubb i världen erbjöd därför GAIS alla som köpte årskort att tävla om en plats i tränarstaben.

Kampanj – PR – Koncept – Socialt

Kampanjen startade med en presskonferens, där den nya tjänsten som tredjetränare i GAIS utlystes officiellt. I arbetsbeskrivningen ingick att fungera som en länk mellan truppen och fansen i sociala medier, samt att träna och coacha laget inför en seriematch under säsongen. Allt som behövdes var ett årskort och en motivering till varför man var bäst lämpad att leda GAIS till seger. Tjänsten som tredjetränare lanserades också online, i sociala medier, i print och utomhus.

När tredjetränaren Sebastian tog plats på bänken i matchen mot Halmstad var det en historisk händelse. För första gången fick en supporter ta klivet ner från läktaren till bänken, vilket gav eko i svensk och internationell sportpress.

GAIS är inget utan gaisare. Genom att ge fansen möjlighet att få träna sitt favoritlag lyckades vi bevisa att fotboll är en lagsport där spelare och fans vinner och förlorar tillsammans. Försäljningen av årskort ökade med 21,9% under perioden och skapade uppmärksamhet i nationella och internationella medier för GAIS som fotbollsklubb.