Billingehus är en destination med en rik historia belägen på Skövdes högsta höjd. Här har gäster dinerat, övernattat, vandrat, åkt skidor och umgåtts sedan 1970. Efter några år i träda renoveras det anrika hotellet för att möta omvärlden med ett bredare erbjudande och ett uppdaterat varumärke.
Varumärket Billingehus är en lokal institution och välbekant för skidåkare och friluftsälskare från hela landet. Inför nyöppningen tog vi fram en varumärkesplattform som bygger på platsens historia, unika arkitektur, fysiska läge och den framtida visionen om en modern fristad för rekreation, möten och nöjen. En plats som inspirerar till aktivitet och avkoppling året om.
Precis som arkitekt Gert Wingårdh, som ritat nya Billingehus, hämtar vi energi i platsens historia för att föra in varumärket i framtiden. Inspirerade av klassiska souvenirmärken skapade vi en stiliserad logotyp med inslag av natur, friluftsliv och aktiviteter. Det kompletterande ordmärket har fått en mjuk och karaktäristisk typografi för att kännas både tillbakablickande och samtida.
Upplevelsen är lika viktig som innehållet när det handlar om att bygga varumärken över tid. Därför jobbar vi konsekvent med en stilfull, rofylld och tillbakalutad tonalitet genom hela kundresan, från webbplats till rumsinformation och platsmarkörer.