Elkedjan är en fackhandelskedja med 150 butiker som levererat vitvaror och hemelektronik sedan 1966. Till skillnad från konkurrenterna erbjuder man dessutom 1400 anställda elektrikers tjänster. Problemet var att för få visste om det.
Därför tog vi fram ett nytt koncept som adderar kunskap och service till kommunikationen i en bransch som präglas av utbud och priserbjudanden.
Den animerade figuren El-Janne fick personifiera butikens tjänster, och fungera som en visuell påminnelse om att Elkedjans erbjudande sträcker sig längre än konkurrenternas.
Som huvudbyrå ansvarade vi under tre års tid för strategisk rådgivning, varumärkesutveckling och produktion av reklamfilm, annonser, butikskommunikation och digitalt material. Dessutom levererade vi en uppdaterad grafisk identitet som integrerades i butikerna och på webben tillsammans med Elkedjans inhouseavdelning.
Under vårt samarbete slog Elkedjan försäljningsrekord, och uppmätte en markant ökning av besöksfrekvensen i de fysiska butikerna och online.